Δεν υπάρχει διαθέσιμη περιγραφή για τη φωτογραφία.

Του Υποναυάρχου (εα) Στέλιου Φενέκου ΠΝ*

Πολλά θέματα ανέκυψαν από την συζήτηση που προέκυψε από προηγούμενο άρθρο μου που είχε σχέση με την παρεμπόδιση των ερευνών του Γαλλικού πλοίου από την Τουρκική Φρεγάτα που ανάγκασε το L’ Atalante να μην ερευνήσει πλήρως όλα τα στίγματα που είχε αιτηθεί και να αποχωρήσει μία ημέρα νωρίτερα από την περιοχή, καθώς και μετά τις δηλώσεις της κυβερνητικής εκπροσώπου Πελώνη ότι:
«Δεν αναμένω κάτι, έχουμε πει επανειλημμένα ως προς τα ελληνοτουρκικά ότι εμείς επιδιώκουμε ανοιχτούς διαύλους επικοινωνίας και αποκλιμάκωση, το περιστατικό αυτό αφορά τη γαλλική πλευρά»!!
Μπορεί να είναι εικόνα χάρτης και κείμενο
Δηλαδή με λίγα λόγια η επίσημη κυβερνητική θέση είναι ότι είναι πρόβλημα της Γαλλίας η απαγόρευση που εκφράσθηκε από τουρκικό πολεμικό στο γαλλικό ερευνητικό σκάφος εντός της οριοθετημένης με συμφωνία ελληνικής ΑΟΖ και υφαλοκρηπίδας (όταν μάλιστα του έχουμε δώσει άδεια εμείς σε περιοχή δικών μας κυριαρχικών δικαιωμάτων)!
Καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε μερικά σημαντικά πράγματα για πληρέστερη κατανόηση:
Το ζήτημα που ανέκυψε είναι ποία από τις δύο χώρες επιβεβαιώνει τα κυριαρχικά δικαιώματα της στην συγκεκριμένη περιοχή όπου βρίσκεται εντός της ΑΟΖ που οι δύο χώρες έχουν οριοθετήσει, η Ελλάδα με την Αίγυπτο και η Τουρκία με την Λιβύη (αν και όπως έχω εξηγήσει πολλές φορές δεν προκύπτει συνολική οριοθέτηση ΑΟΖ της Τουρκίας Λιβύης από το Τουρκολιβυκό μνημόνιο αλλά μόνο μία στενή ζώνη εύρους όσο και των δύο στιγμάτων που ορίζονται από το μνημόνιο, αλλά εσφαλμένα αναπαράγουμε την Τουρκική θέση).
Η UNCLOS προβλέπει τα παρακάτω σχετικά για την ΑΟΖ:
“Ως αποκλειστική οικονομική ζώνη ορίζεται η πέραν και παρακείμενη της χωρικής θάλασσας περιοχή, η υπαγόμενη στο ειδικό νομικό καθεστώς που καθιερώνεται στο παρόν μέρος, δυνάμει του οποίου τα ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ και ΟΙ ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΕΣ του παράκτιου κράτους και τα δικαιώματα και οι ελευθερίες των άλλων κρατών διέπονται από τις σχετικές διατάξεις της παρούσας σύμβασης.
Άρθρο 56 ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ, ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΕΣ και υποχρεώσεις του παράκτιου κράτους στην αποκλειστική οικονομική ζώνη
1. Στην αποκλειστική οικονομική ζώνη το παράκτιο κράτος έχει:
β) ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑ, όπως προβλέπεται στα σχετικά άρθρα της παρούσας σύμβασης,….”
Δηλαδή όπως αντιλαμβάνεται εύκολα κάποιος το ζήτημα στην συγκεκριμένη περίπτωση είναι η επιβεβαίωση του κυριαρχικού ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΟΣ και η ΔΙΚΑΙΟΔΟΣΙΑ.
Σε όσους πείθονται ή προβληματίζονται από τα επικίνδυνα επιχειρήματα της Πελώνη, εξηγώ τα παρακάτω:
‘Οτι έρευνες και αν έκανε το Γαλλικό πλοίο, αφού το Τουρκικό πλοίο επέβαλλε την βούλησή του και εξανάγκασε το Γαλλικό να μεταβάλει το ερευνητικό του πρόγραμμα (όπως είχε αιτηθεί) και να κινηθεί εκτός περιοχής μια μέρα νωρίτερα, στην ουσία κατάφερε να προβάλλει δυναμικά ότι ενασκεί δικαιοδοσία στην συγκεκριμένη περιοχή ΑΟΖ.
Και όπως σαφώς αναφέρεται στο σχετικό άρθρο της UNCLOS και είναι γνωστό τοις πάσι, η δικαιοδοσία είναι η βάση της αναγνώρισης και ενάσκησης δικαιώματος κυριαρχίας στο διεθνές δίκαιο.
Εάν παγιωθεί μία τέτοια κατάσταση χωρίς δική μας ξεκάθαρη και αποφασιστική επιθυμία να δείξουμε την βούλησή μας, τότε σύντομα κανένας πλέον δεν θα σε σέβεται και θα σου αναγνωρίζει αποκλειστικότητα του κυριαρχικού δικαιώματός σου και της δικαιοδοσίας σου και θα ζητάνε άδεια από την Τουρκία (ή στην καλύτερη περίπτωση και από την Τουρκία).
Εδώ πρέπει να προσέξουμε κάτι: Το κυριαρχικό δικαίωμα στην ΑΟΖ δεν είναι αρμοδιότητα όπως αυτή που έχουμε στην περιοχή FIR και Έρευνας Διάσωσης (SAR). Στην περιοχή ΑΟΖ υπάρχει επιταγή δικαιοδοσίας επ αυτής που δεν υπάρχει στις περιοχές αρμοδιότητας. Και εάν δεν την ενασκείς εσύ την δικαιοδοσία και την ενασκεί κάποιος άλλος που διεκδικεί την περιοχή, τότε αποδυναμώνεται το δικό σου κυριαρχικό δικαίωμα.
Η Τουρκία που είναι εξαιρετικά αποτελεσματική στην στρατηγική των τετελεσμένων, με τον τρόπο αυτό επιβάλλει de facto την βούλησή της αλλά ακόμη και αν δεν τα καταφέρει με τις απειλές κλιμάκωσης καταφέρνει αυτό που στη στρατηγική λέγεται Deterrence by denial. Αποτροπή δια της αρνήσεως, δηλαδή ακόμη και αν η ίδια δεν καταφέρει να έχει τον έλεγχο της περιοχής να σου απαγορεύσει να τον έχεις εσύ. Και σιγά-σιγά στο μέλλον μεθοδικά και εφόσον το αποδέχεσαι παθητικά ή δεν κάνεις τις δέουσες ενέργειες, θα προβάλλει ότι αυτή έχει έλεγχο στην περιοχή δημιουργώντας καθεστώς και επιβάλλοντας σιγά σιγά δική της κυριαρχία.
Και όσο το υπομένεις και απλά επικαλείσαι το διεθνές δίκαιο περί παρανομίας ρητορικά και υποχωρείς χωρίς να λαμβάνεις τα κατάλληλα μέτρα, τόσο και επεκτείνεται και διευρύνει την αρπαγή.
Και κακώς στείλαμε Φρεγάτα στην περιοχή που παρακολουθούσε την Τουρκική με τον φόβο στρατιωτικοποίησης της κατάστασης. Εφόσον έχουμε την δικαιοδοσία στην περιοχή και θέλουμε να το υποστηρίξουμε στην πράξη και διεθνώς, έπρεπε να στείλουμε σκάφη πολιτικού/αστυνομικού χαρακτήρα, της ακτοφυλακής που να επιβεβαιώνεται με σαφήνεια η βούλησή μας για να προστατεύσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και η δικαιοδοσία μας στην περιοχή προστατεύοντας με τα μέσα εφαρμογής του δικαίου μας (πλοία ακτοφυλακής) τις έρευνες του Γαλλικού πλοίου, που είναι ευθύνη μας από την στιγμή που του δώσαμε την άδεια γι αυτές.
Έχω προτείνει εδώ και καιρό εγγράφως μερικά αναγκαία μέτρα:
1. Ανάθεση δια νόμου στην ακτοφυλακή την προστασία των κυριαρχικών μας δικαιωμάτων και εφαρμογή της δικαιοδοσίας στις περιοχές που έχουμε κηρύξει και οριοθετήσει ΑΟΖ.
2. Ενίσχυση της ακτοφυλακής με ισχυρά σκάφη και συνεκπαίδευση με το Π.Ν. σε επιχειρησιακά έργα που θα αναγκαστεί να αναλάβει στην ανοικτή θάλασσα.
3. Εγκαθίδρυση ζώνης προστασίας αλιείας όπως έχει προτρέψει τα κράτη μέλη της η ΕΕ και προβλέπεται στην UNCLOS, σε όλες τις θάλασσες που δεν έχουμε κηρύξει ή οριοθετήσει ΑΟΖ.
4. Δημιουργία συνορεύουσας ζώνης οπωσδήποτε μέχρι τα 10 νμλ σε όλο το Αιγαίο για τον έλεγχο κάθε είδους παρανομίας στη θάλασσα (ναρκωτικά, παράνομη διακίνηση ανθρώπων, λαθρεμπόριο κλπ) που τώρα μας διαφεύγουν πέραν των 6 νμλ.
5. Χάραξη γραμμών βάσεως σε όλο τον Ελλαδικό χώρο και δημιουργία εσωτερικών υδάτων σε κόλπους (π.χ. Χαλκιδική, Θερμαϊκός, Πελοπόννησος, Σαρωνικός, Αργολικός κλπ) αξιοποιώντας και τον αδιαμφισβήτητο χαρακτήρα ιστορικών κόλπων.
6. Έλεγχος της παράνομης αλιείας εντός της ΑΟΖ και της ζώνης προστασία αλιείας, ώστε να επιβεβαιωθεί έμπρακτα η δικαιοδοσία μας στις περιοχές αυτές
 
 *Ναύαρχος Φενέκος στο «Εκτός Γραμμής»: «Η Τουρκία θα στείλει πλοία για να  ενισχύει την κυβέρνηση της Λιβύης ώστε να μην χάσει τη συμφωνία»Ο Στέλιος Φενέκος είναι υποναύαρχος του Πολεμικού Ναυτικού ε.α.. Σπούδασε στην Ελλάδα: Σχολή Ναυτικών Δοκίμων, Ναυτική Σχολή Πολέμου, MSc Διεθνή Πολιτική, Στρατηγικές, & Ευρωπαϊκές Σπουδές (Πάντειο), στις ΗΠΑ: ‘’Foreign & National Policy, Decision making, Strategy & Defense Planning’’ (NWC Rhode Island, USA), Foreign Policy in Eastern Europe, (Executive Programme, Harvard Kennedy School of Government), και στην Αγγλία: Crisis Management Course (MTC- Maritime Tactical Centre, Portsmouth). Είναι ιδρυτικό μέλος και πρόεδρος σήμερα του πολιτικού κόμματος Κοινωνία Αξιών που ιδρύθηκε το Μάϊο του 2012. Υπήρξε επίσης γνωστός αθλητής του μπάσκετ την περίοδο 1973-1991, (Παναθηναϊκό, Σπόρτιγκ, Μαρούσι, Λάρισα, Μίλωνα). Διετέλεσε Πρόεδρος στον αθλητικό σύλλογο Α.Ο. Σπόρτιγκ τα έτη 2010 και 2011