Το ρίσκο μιας διάσωσης απεικονίζεται στο άρθρο που ακολουθεί γραμμένο από τον Πλοίαρχο (Μ) ε.α. Ματθαίο Δημητρίου και δημοσιευμένο στην εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ”. Όλοι που έχουμε υπηρετήσει στα ιπτάμενα μέσα το έχουμε κατά νουν και ενδεχομένως αρκετοί να το έχουμε και βιώσει. Το θέμα είναι να γίνει συνείδηση σε όλους εκείνους, που με περισσή ελαφρότητα, αψηφούν τις αναγγελίες επικίνδυνων καιρικών φαινομένων και τολμούν να επιχειρούν, χωρίς σοβαρό λόγο που επιβάλλει την αναγκαιότητα αυτή. Αξίζει να διαβαστεί και να διαδοθεί σε ότι αφορά στο ρίσκο που αναλαμβάνεται σε αποστολές έρευνας – διάσωσης. Οι συγκεκριμένες επιχειρήσεις δεν είναι παιχνίδι μπροστά σε ένα Η/Υ. Αποτελούν ρεαλιστική δράση διακινδυνεύοντας την ζωή των συμμετεχόντων και αναλώνοντας πόρους του κρατικού Π/Υ. Ακολουθεί το άρθρο…

“Παραθέτω μερικά στοιχεία με την ελπίδα να προβληματίσουν και να συνετίσουν στο μέλλον άφοβους και ατρόμητους ιστιοπλόους, ορειβάτες, σκιέρ και γενικά ασχολούμενους με θαλάσσια και ορεινά αθλήματα αλλά μη σεβόμενους τη θάλασσα και τα καιρικά φαινόμενα συμπολίτες μας.

Να προβληματίσουν επίσης τους αρμόδιους κρατικούς φορείς, οι οποίοι κάποτε θα πρέπει να σκεφθούν σοβαρά να χρεώνουν τα έξοδα της επιχείρησης διάσωσης στους ατρόμητους διασωθέντες, θιασώτες του κινδύνου και των περιπετειών σε θάλασσες και όρη, όπως γίνεται σε πάρα πολλές χώρες.
Ας δούμε λοιπόν πόσοι άνθρωποι απασχολήθηκαν και ταλαιπωρήθηκαν για να διασωθούν, σε δύο περιπτώσεις των τελευταίων ημερών, οι ατρόμητοι απόγονοι των Vikings με το καρυδότσουφλο ιστιοφόρο και τη σανίδα.

Για να επιχειρήσει το ελικόπτερο (Ε/Π) S-70B του Π.Ν.: Δύο χειριστές (κυβερνήτης – συγκυβερνήτης), ένας χειριστής συσκευών και ένας διασώστης.

Για να ετοιμασθεί το Ε/Π για την πτήση: Ενας μηχανικός κινητήρων, ένας μηχανικός σκάφους, ένας τεχνικός ηλεκτρονικός, ένας τεχνικός ηλεκτρολόγος, ένας ελεγκτής, ένας υπόλογος καυσίμων και ένας οδηγός του βυτιοφόρου.

Για να παρακολουθούν την πτήση του Ε/Π και την όλη επιχείρηση: ένας τεχνικός ηλεκτρονικός και ένας ελεγκτής εναερίου κυκλοφορίας στον πύργο ελέγχου του ελικοδρομίου.

Στους θαλάμους επιχειρήσεων του ελικοδρομίου, του Αρχηγείου Στόλου, του Στρατηγείου Ανατολικής Μεσογείου (ΣΔΑΜ) και του Κέντρου Συντονισμού Ερευνας και Διάσωσης (ΚΣΕΔ): Τουλάχιστον εννέα άτομα.

Για την πυρασφάλεια στην πίστα του ελικοδρομίου τέσσερα άτομα και άλλα τέσσερα, πλήρωμα του επομένου Ε/Π ετοιμότητος. Σύνολο τριάντα άτομα. Αν προσθέσουμε το κόστος των ωρών πτήσεως του Ε/Π, την πιθανότητα ατυχήματος στο Ε/Π, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών και την προσθήκη αχρείαστων ωρών λειτουργίας στο Ε/Π βλέπουμε τι ταλαιπωρία και κόστος έχει η διάσωση ενός ανόητου που θέλει να κάνει το κέφι του αγνοώντας τις προβλέψεις, προειδοποιήσεις και εκκλήσεις της ΕΜΥ και της Πολιτικής Προστασίας.

Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με επιχειρήσεις διασώσεων από τους υπόλοιπους κλάδους των Ε.Δ. και Σωμάτων Ασφαλείας. Τα Ε/Π ανάλογα με τις ώρες πτήσεων υφίστανται ορισμένες υποχρεωτικές επιθεωρήσεις, οι οποίες τα καθηλώνουν από μερικές ώρες μέχρι πολλές ημέρες και απαιτούν ανταλλακτικά μεγάλης αξίας. Είναι απαράδεκτο να καθηλώνονται Ε/Π επειδή στον αριθμό των ωρών πτήσεως έχουν προστεθεί αχρείαστες ώρες για διάσωση ασυνείδητων και ανόητων ατόμων. Αλλες είναι οι κύριες αποστολές τους και όταν απαιτηθεί πρέπει να είναι έτοιμα γι’ αυτές.

Οι καιροί δεν είναι κατάλληλοι για άσκοπη καταπόνηση προσωπικού και υλικού των Ε.Δ. όπως, για παράδειγμα, η χρησιμοποίηση δύο αρματαγωγών του Π.Ν. σαν ξενοδοχεία μεταναστών.”