Φιλοξενούμε την άποψη του αγαπητού μέλους μας, Μάνθου Δημητρίου, όπως αυτή εστάλη και δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ” της 20 Σεπ. 19. Αν μη τι άλλο έμπειρος τεχνοκράτης επί του συγκεκριμένου αντικειμένου ο κ. Δημητρίου  “προκαλεί” με την τοποθέτησή του για σχόλια και προτάσεις. Σκοπός η αποφυγή ανάλογων μοιραίων συμβάντων για τα οποία δεν θα γινόμαστε μάρτυρες εάν ο κρίκος της αλυσίδας των παραλείψεων σε κάποιο σημείο είχε σπάσει…

Αλάνες, ελικοδρόμια και προσαπογειώσεις

Κύριε διευθυντά
Οταν μιλάμε για αεροδρόμια, λιμάνια, ελικοδρόμια, αναφερόμαστε σε εγκαταστάσεις ορισμένων υψηλών προδιαγραφών και απαιτήσεων, ώστε να παρέχουν με ασφάλεια ευκολίες και υπηρεσίες στα αντίστοιχα μεταφορικά μέσα. Επίσης, όταν μιλάμε για πεδίο προσαπογειώσεως ελικοπτέρων (Helipad ή H) αναφερόμαστε σε έναν πολύ μικρό χώρο και αυτόν με προδιαγραφές, στον οποίο μπορεί ασφαλώς να προσαπογειωθεί ένα ελικόπτερο (Ε/Π). Ολα τα άλλα είναι αλάνες, γήπεδα, ταράτσες, χωράφια, δρόμοι, πλατώματα σ’ ένα βουνό κ.λπ., στα οποία μπορεί να προσαπογειωθεί ένα Ε/Π, λόγω των ελικτικών δυνατοτήτων του, χωρίς όμως να του παρέχουν καμία ασφάλεια ή εγγύηση.

Είναι πάρα πολλοί οι κίνδυνοι στους οποίους μπορεί να εκτεθεί ένα Ε/Π, αν προσπαθήσει να προσαπογειωθεί σ’ έναν τέτοιο χώρο και μόνο σε περίπτωση ανάγκης θα πρέπει να το επιχειρήσει ο πιλότος του. Στην Ελλάδα υπάρχουν δεκάδες ή εκατοντάδες τέτοιοι χώροι, που συνηθίσαμε να τους χαρακτηρίζουμε «ελικοδρόμια» και δυστυχώς τον όρο τον έχουν αποδεχθεί οι πιλότοι Ε/Π αλλά κυρίως η αρμόδια κρατική υπηρεσία. Και αντί να απαγορεύσει τη λειτουργία τους και τις προσαπογειώσεις Ε/Π από αυτούς, τους δέχεται στα σχέδια πτήσεων των Ε/Π και τους αφήνει να λειτουργούν ανεξέλεγκτα. Επίσης, επειδή έτσι κάπνισε σ’ έναν δήμαρχο ή κοινοτάρχη ή ιδιώτη, να χαρακτηρίσει μια αλάνα ή λίγα τετραγωνικά μέτρα στον κήπο του «ελικοδρόμιο», να ζητάει από άλλους φορείς να λάβουν μέτρα για την ασφάλεια των πτήσεων, π.χ. σήμανση πυλώνων και καλωδίων, φώτα εμποδίων κ.λπ. Δυστυχώς, αν δεν ληφθούν μέτρα κατασκευής και λειτουργίας σωστών ελικοδρομίων με όλες τις προβλεπόμενες προδιαγραφές και αφήσουν να λειτουργούν ανεξέλεγκτα τα διάφορα «ελικοδρόμια» ανά την επικράτεια, θα θρηνήσουμε και άλλα θύματα.

Είχα την τύχη και την τιμή να έχω υπηρετήσει επί τρία χρόνια ως αρχιμηχανικός της Διοίκησης Ε/Π του Π.Ν. και να έχω ασχοληθεί επί τέσσερα χρόνια, ως υπεύθυνος αξιωματικός του ΓΕΝ, με την κατασκευή του ελικοδρομίου του Π.Ν. στο Κοτρώνι του Μαραθώνα και έτσι νομίζω ότι μπορώ να εκφράσω μία γνώμη για Ε/Π, ελικοδρόμια, Helipads, προδιαγραφές και κινδύνους.

Ματθαιος Μ. Δημητριου, Πλοίαρχος Π.Ν. ε.α.